iu

11 kwietnia 2014

babka bogactwo smaków

Dziś przepis na wyśmienitą babę wielkanocną. Do jej przygotowania natchnęła mnie przepiękna stara forma, którą kupiłem na warszawskim targu staroci za jedyne 25 zł! Sam nie wiedziałem jak nazwać tę babę, bo ma w sobie tyle składników, że trudno było użyć w nazwie tylko jednego. Dlatego jest "bogactwo smaków", a przepis pochodzi z Magazynu Kuchennego (nieco zmodyfikowałem).


Pierwsza babka w tej formie nie wyszła zbyt wysoka, bo przepis był chyba na mniejszą formę, ale następnym razem opracuję taką recepturę, żeby ciasta było więcej. 


ciasto:
350 g mąki 
250 g masła
250 g miodu
100 g brązowego cukru
150 g drobno siekanych orzechów włoskich
2 łyżeczki proszku do pieczenia
1 łyżeczka cynamonu
1/2 łyżeczki mielonego imbiru
4 łyżki gęstej śmietany
2 łyżki soku z cytryny
1 roztrzepane jajko
1/2 laski wanilii
1/2 szklanki mocnego naparu z czarnej herbaty

Miód, masło i cukier zagotować w rondlu do całkowitego rozpuszczenia cukru, cały czas mieszając. Odstawić do wystudzenia. Dodać sok z cytryny, napar z herbaty oraz miąższ z laski wanilii i połączyć. Mieszankę przelać do misy miksera i miksując na niskich obrotach dodawać kolejno mąkę, proszek do pieczenia, cynamon, imbir, śmietaną i roztrzepane jajko. Na koniec dodać orzechy, dokładnie wymieszać. Formę do babki o średnicy ok. 23 cm i pojemności ok. 2l posmarować masłem, oprószyć bułką tartą i wypełnić ciastem (z tych proporcji masa zajęła mi ok. 1/2 formy). Piec w 160ºC przez ok. 60 minut, lub dłużej - do tzw. suchego patyczka. Pozostawić w formie na co najmniej 30 minut, wyjąć i wystudzić.  

lukier:
200 g cukru pudru
1 łyżka gorącej wody
1 łyżka soku z cytryny

Cukier puder wymieszać z wodą i sokiem z cytryny. Lukrem polać babkę. Całość udekorować siekanymi orzechami włoskimi. Podawać.


Smacznego! :)





Wielkanocne Smaki - edycja IV

34 komentarze:

  1. Doskonała babka, o pięknym kształcie! Pyszności!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi też się podoba jej kształt, który nadała jej ta forma :)

      Usuń
  2. ILE TO JEST 250G MIODU? ILE LYZEK???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja użyłem miodu w słoiczku, całość o wadze 250 g

      Usuń
  3. Piękna baba, poproszę kawalek. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Cudna ta babeczka Ci wyszła :)) Ślicznie udekorowana :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki! :) starałem się odwzorować babki jakie pamiętam z obrazków z lat dziecięcych :D

      Usuń
  5. Zdecydowanie bogactwo smaków; ) Bardzo ładna forma, będę musiała się przejść na taki targ staroci: )

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam takie miejsca bo można znaleźć fajne cudeńka. Pan na stoisku obok miał fantastyczne formy o fajnych geometrycznych kształtach i bryłach, podobno z XIX. Chciał za jedną 200 zł, ale nie mam najmniejszego potwierdzenia czy prawdę mówił :D

      Usuń
  6. Forma rewelacyjna, zdjęcia boskie - choć mam taki mały smuteczek, że nie ma zdjęcia rozkrojonej baby :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ojj, zapomniałem o tym kadrze, ale obiecuję, że następna będzie już taka :D

      Usuń
    2. Widzę, że kadr z rozkrojoną babą już się pojawił. Niestety nie dla mnie :(, ale i tak dziękuję.
      Babę zrobiłam - faktycznie bogactwo smaków i faktycznie wyśmienita.
      Niestety wyszedł mi zakalec :( Jak patyczkiem sprawdzałam stopień upieczenia, to wszystko było ok, ale potem po wyjęciu klops. Dzięki Bogu jej smak jest tak obłędny, że poszła cała w mgnieniu oka. Będę jeszcze próbować, może w końcu wyjdzie taka jak na powyższych zdjęciach :)

      Usuń
  7. Piękna babka, jeszcze lepsze zdjęcia. Fajnie jakby każdy facet piekł takie rzeczy. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hehe, czy ja wiem, miałbym wtedy większą konkurencję, a tak zbieram wszystkie pochwały sam :P

      Usuń
  8. rzeczywiście na bogato! a forma piękna. targi staroci potrafią miło zaskoczyć! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, teraz nabrałem jeszcze większej ochoty na takie miejsca :D

      Usuń
  9. mmm... babka wygląda obłędnie! kształt formy jest rzeczywiście świetny:) przepis zapisuję i wkrótce wypróbuję!

    OdpowiedzUsuń
  10. Nadszedł babkowy szał wypieków! :) Na stole bym taką wersje u siebie widziała, pysznie wygląda!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak, ale nie tylko babkowy, ale też mazurkowy :D

      Usuń
  11. Wygląda świetnie! : )
    Wspaniały pomysł na wielkanocną babkę!
    Moc pyszności! *.*

    OdpowiedzUsuń
  12. Ależ teraz masz babę w domu, że hej ;-) Przystojna bardzo ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hehe, a kolejna już się robi, tyle bab na raz ^^

      Usuń
  13. Nie pokazałeś tego ,,bogactwa smaków ,, w środku,jestem zawiedziona.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ok, dodałem jedno zdjęcie specjalnie dla Ciebie :D

      Usuń

Jeśli masz pilne pytanie, skontaktuj się ze mną drogą mailową: kontakt@krainasosny.pl